Verantwoord Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap bij de Aanbesteding en Uitvoering van Sloopwerkzaamheden


VERAS heeft samen met een aantal toonaangevende bestekschrijvers, ingenieursbureaus en directievoerders in de sloopbranche de Code verantwoord opdrachtgever- en opdrachtnemerschap in sloopsector opgesteld.     
De code beschrijft wat professionele opdrachtgevers, opdrachtnemers en andere betrokken partijen van elkaar mogen verwachten bij de aanbesteding en uitvoering van een sloopproject. De Code bestaat uit de hiernaast genoemde thema’s.



Download hier de Gedragscode in PDF                  
Thema 1:
Open en zorgvuldig aanbestedingsproces

  • Partijen zijn open over de voorwaarden en criteria die worden gesteld aan de uitvoering van het sloopwerk.
  • De opdrachtgever is vooraf duidelijk over de aanbesteding- en ontractsvorm en de (weging van de) gunningcriteria, die passend zijn voor de aard en omvang van het sloopproject.
  • Er worden kwaliteitseisen gesteld aan de sloopaannemer gericht op het voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap, veilige arbeidsomstandigheden en werken volgens de proceseisen in de Beoordelingsrichtijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007) en het Certificatieschema Asbestverwijdering.
  • Bij bouw- en / of ontwikkelingsprojecten wordt tijdig rekening gehouden met de sloopfase, zodat aanbesteding, voorbereiding en uitvoering van het voorafgaande sloopproject zorgvuldig kan plaatsvinden.
C
Thema 2:
Voldoende projectgerelateerde informatie

  • Adequate projectinformatie is essentieel voor een zorgvuldige en planmatige uitvoering van sloopwerkzaamheden. Partijen informeren elkaar over eventueel ontbrekende informatie.
  • Partijen verstrekken elkaar tijdig de relevante en beschikbare informatie die nodig is voor een reële prijsvorming, het doen van een adequate aanbieding en een planmatige en zorgvuldige uit voering van het sloopwerk.
  • Partijen beseffen dat projectinformatie vooraf, in het bijzonder de asbestinventarisatie, onvolledig kan zijn. Onverwachte omstandigheden die van invloed zijn op de uitvoering van het sloopwerk kunnen daardoor niet worden uitgesloten.
  • De opdrachtgever levert vooraf een maximale inspanning om voor de sloop relevante informatie te verstrekken. Deze is nodig voor het bepalen van de sloopaanpak en voor een reële prijsvorming voor de uitvoering van het sloopwerk.
  • De sloopaannemer maakt gebruik van de mogelijkheid om vooraf het sloopproject te bekijken, wint indien nodig inlichtingen in en doet pas een aanbieding nadat hij over voldoende projectinformatie beschikt om tot een adequaat plan van aanpak en reële prijsvorming te komen.
O
Thema 3:
Transparantie en prijsvorming

  • Partijen verschaffen elkaar helderheid over de verdeling van risico’s rondom de uitvoering van het sloopwerk.
  • Onduidelijkheden en verschillen van inzicht over contractafspraken worden open en zakelijk besproken tussen opdrachtgever en (potentiële) opdrachtnemer(s).
  • Partijen wijzen elkaar voor inschrijving op risico’s en onzekerheden samenhangende met de uitvoering van het sloopwerk.
  • Er wordt tussen partijen een regeling overeengekomen over het omgaan met risico’s en onzekerheden tijdens de uitvoering van de sloopwerkzaamheden.
  • Een regeling waarin de kosten voor afwijkende situaties geheel voor rekening van de sloopaannemer komen (afkoop), wordt alleen overeengekomen indien er voor de sloopaannemer vooraf voldoende informatie voor handen is om de risico’s reëel in te schatten.
  • Een boeteclausule of bankgarantie moet reëel zijn en passen bij de aard en omvang van het sloopwerk. Partijen informeren elkaar over de aanleiding en achtergrond daarvan.
  • Partijen leven te allen tijde de mededingingsregels na.
D
Thema 4:
Adequate uitvoering en wederzijds respect

  • De sloopaannemer voert de werkzaamheden zorgvuldig uit, gericht op het voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap, veilige arbeidsomstandigheden en milieukundig slopen.
  • De sloopaannemer zorgt bij de uitvoering van de sloopwerkzaamheden voor minimale (omgevings)hinder en communiceert daarover actief met opdrachtgever, omwonenden en andere belanghebbenden.
  • De sloopaannemer streeft naar een technisch en economisch optimale uitvoeringswijze en werkmethode.
  • Opdrachtgever laat in beginsel de sloopaannemer binnen kaders van het bestek / werkomschrijving vrij in de wijze van uitvoering van het sloopwerk.
  • De opdrachtgever zorgt voor een deskundige directievoering / projectbegeleiding gedurende de uitvoering van het sloopwerk.
  • Partijen houden zich in het aanbestedingsproces en bij de uitvoering van werkzaamheden te allen tijde aan vigerende wet- en regelgeving.

E

Eerlijke risicoverdeling vraagt inzet

Categorie: De code

Afgelopen januari organiseerde ingenieursbureau BOOT een seminar waarin de inhoud en het belang van eerlijk aanbesteden van sloopprojecten toegelicht en besproken werd. Tijdens het discussiemoment met de seminarbezoekers bleek opnieuw dat wederzijds vertrouwen en transparantie hiervoor onmisbaar zijn. Zonder die elementen werkt ook een getekende Sloopcode niet. Slopen is een vak. Ieder project moet door alle partijen serieus genomen worden. Betrokken partijen bij de sloop hebben hun eigen verantwoordelijkheid in dit proces. Daarop mogen ze aangesproken worden. Vastgelegde en verdeelde risico’s kunnen niet zomaar verlegd worden.

Maximale transparantie blijft moeilijk. De aannemer moet erop kunnen vertrouwen dat de opdrachtgever alle beschikbare documenten heeft gedeeld, maar wanneer ligt echt alle informatie op tafel? Ook een aannemer kan niet alles weten. Om zoveel mogelijk gegevens over de slooplocatie te weten te komen moet er daarom voldoende tijd worden genomen voor vooronderzoek. Zet daarnaast een toezichthouder op grote sloopprojecten, dat bevordert de stroomlijning van de werkzaamheden.

Een grote misvatting bij sloopprojecten is dat het tijd nemen voor het verkrijgen en delen van informatie zorgt voor uitloop en dus alleen maar geld kost. Wanneer betrokken partijen hiervoor ruimte maken in de planning worden tegenvallers als onverwacht asbest voorkomen. Juist zulke onverwachte zaken zorgen voor uitloop en dus extra kosten. Vervolgens start dan de discussie over de verdeling van deze kosten en wordt het wantrouwen weer een beetje groter.

Dat de wil er is, blijkt uit het ontstaan van en het werken met de Sloopcode. Het is van belang dat alle partijen eerlijk en open blijven communiceren. Alleen zo werkt de gedragscode optimaal.

Rinie van den Top

BOOT organiserend ingenieursburo

www.buroboot.nl



0 reacties op "Eerlijke risicoverdeling vraagt inzet"

Laat je naam achter. Je naam wordt eventueel een link naar de ingevulde website.

Deze informatie wordt niet gepubliceerd.