Verantwoord Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap bij de Aanbesteding en Uitvoering van Sloopwerkzaamheden


VERAS heeft samen met een aantal toonaangevende bestekschrijvers, ingenieursbureaus en directievoerders in de sloopbranche de Code verantwoord opdrachtgever- en opdrachtnemerschap in sloopsector opgesteld.     
De code beschrijft wat professionele opdrachtgevers, opdrachtnemers en andere betrokken partijen van elkaar mogen verwachten bij de aanbesteding en uitvoering van een sloopproject. De Code bestaat uit de hiernaast genoemde thema’s.



Download hier de Gedragscode in PDF                  
Thema 1:
Open en zorgvuldig aanbestedingsproces

  • Partijen zijn open over de voorwaarden en criteria die worden gesteld aan de uitvoering van het sloopwerk.
  • De opdrachtgever is vooraf duidelijk over de aanbesteding- en ontractsvorm en de (weging van de) gunningcriteria, die passend zijn voor de aard en omvang van het sloopproject.
  • Er worden kwaliteitseisen gesteld aan de sloopaannemer gericht op het voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap, veilige arbeidsomstandigheden en werken volgens de proceseisen in de Beoordelingsrichtijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007) en het Certificatieschema Asbestverwijdering.
  • Bij bouw- en / of ontwikkelingsprojecten wordt tijdig rekening gehouden met de sloopfase, zodat aanbesteding, voorbereiding en uitvoering van het voorafgaande sloopproject zorgvuldig kan plaatsvinden.
C
Thema 2:
Voldoende projectgerelateerde informatie

  • Adequate projectinformatie is essentieel voor een zorgvuldige en planmatige uitvoering van sloopwerkzaamheden. Partijen informeren elkaar over eventueel ontbrekende informatie.
  • Partijen verstrekken elkaar tijdig de relevante en beschikbare informatie die nodig is voor een reële prijsvorming, het doen van een adequate aanbieding en een planmatige en zorgvuldige uit voering van het sloopwerk.
  • Partijen beseffen dat projectinformatie vooraf, in het bijzonder de asbestinventarisatie, onvolledig kan zijn. Onverwachte omstandigheden die van invloed zijn op de uitvoering van het sloopwerk kunnen daardoor niet worden uitgesloten.
  • De opdrachtgever levert vooraf een maximale inspanning om voor de sloop relevante informatie te verstrekken. Deze is nodig voor het bepalen van de sloopaanpak en voor een reële prijsvorming voor de uitvoering van het sloopwerk.
  • De sloopaannemer maakt gebruik van de mogelijkheid om vooraf het sloopproject te bekijken, wint indien nodig inlichtingen in en doet pas een aanbieding nadat hij over voldoende projectinformatie beschikt om tot een adequaat plan van aanpak en reële prijsvorming te komen.
O
Thema 3:
Transparantie en prijsvorming

  • Partijen verschaffen elkaar helderheid over de verdeling van risico’s rondom de uitvoering van het sloopwerk.
  • Onduidelijkheden en verschillen van inzicht over contractafspraken worden open en zakelijk besproken tussen opdrachtgever en (potentiële) opdrachtnemer(s).
  • Partijen wijzen elkaar voor inschrijving op risico’s en onzekerheden samenhangende met de uitvoering van het sloopwerk.
  • Er wordt tussen partijen een regeling overeengekomen over het omgaan met risico’s en onzekerheden tijdens de uitvoering van de sloopwerkzaamheden.
  • Een regeling waarin de kosten voor afwijkende situaties geheel voor rekening van de sloopaannemer komen (afkoop), wordt alleen overeengekomen indien er voor de sloopaannemer vooraf voldoende informatie voor handen is om de risico’s reëel in te schatten.
  • Een boeteclausule of bankgarantie moet reëel zijn en passen bij de aard en omvang van het sloopwerk. Partijen informeren elkaar over de aanleiding en achtergrond daarvan.
  • Partijen leven te allen tijde de mededingingsregels na.
D
Thema 4:
Adequate uitvoering en wederzijds respect

  • De sloopaannemer voert de werkzaamheden zorgvuldig uit, gericht op het voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap, veilige arbeidsomstandigheden en milieukundig slopen.
  • De sloopaannemer zorgt bij de uitvoering van de sloopwerkzaamheden voor minimale (omgevings)hinder en communiceert daarover actief met opdrachtgever, omwonenden en andere belanghebbenden.
  • De sloopaannemer streeft naar een technisch en economisch optimale uitvoeringswijze en werkmethode.
  • Opdrachtgever laat in beginsel de sloopaannemer binnen kaders van het bestek / werkomschrijving vrij in de wijze van uitvoering van het sloopwerk.
  • De opdrachtgever zorgt voor een deskundige directievoering / projectbegeleiding gedurende de uitvoering van het sloopwerk.
  • Partijen houden zich in het aanbestedingsproces en bij de uitvoering van werkzaamheden te allen tijde aan vigerende wet- en regelgeving.

E

De SLOOPCODE

Categorie: De code

Menigeen zal de wenkbrauwen fronsen en het enthousiasme zal wellicht niet gelijk opkomen. We zitten al vol met allerlei regels en certificaten is de gedachte, maar deze is net even anders.


Deze is niet ingewikkeld sterker nog wij als sloopaannemers werken allemaal al lang zo. Tenminste we hebben allemaal dezelfde klachten over de opdrachtgever hij geeft geen informatie, geen redelijke bestekseisen etc. Het is dan wel vreemd dat ik 30 vragen heb en de concurrentie niet verder komt dan bijvoorbeeld de vraag of men mag breken terwijl dat dan wel duidelijk in het bestek staat. Sterker nog, tijdens een bezichtiging komen verschillende sloopaannemers niet opdraven. In zo’n geval kan ik mij voorstellen dat de opdrachtgever het ook niet serieus neemt. Dat is de kant die de opdrachtgever waarneemt, sterker nog na gunning blijken er net na de gunning toch een hoop hiaten te zijn. Kortom, de gemiddelde opdrachtgever vertrouwt de opdrachtnemer niet en vice versa.


Laten wij als sloopaannemers het lef hebben om ons kwetsbaar op te stellen en ons eenzijdig te conformeren aan de sloopcode. Kwetsbaar inderdaad maar van de andere kant geef je een signaal af dat je sterk bent.


Durf te zeggen dat je meer informatie, tijd, etc. nodig hebt. Durf een bestek terug te sturen als de informatie niet komt. Als we dat gezamenlijk doen moet dat wel binnenkomen. Na verloop van tijd zal de opdrachtgever ontdekken dat de informatie cruciaal is voor een goede aanbesteding. Hij wordt na de aanbesteding niet geconfronteerd met allerlei “slimmigheden” die de zaak moeten rechttrekken.

DE SLOOPCODE is vanaf augustus jl. online en er hebben “slechts” 37 partijen de code ondertekend. Op zich valt het mij niet eens tegen maar het moeten er meer worden.


Sloopaannemers onderteken de code en stel je kwetsbaar op laat zien dat je sterk bent. Maar het belangrijkste is wel: gedraag je ernaar.


Arno Snellen

Directeur Gebr. Snellen BV

0 reacties op "De SLOOPCODE"

Laat je naam achter. Je naam wordt eventueel een link naar de ingevulde website.

Deze informatie wordt niet gepubliceerd.